Przejdź do treści Przejdź do menu

Archiwum

Uchwała Senatu nr 1/27.02.2017

  • access_time luty 27, 2017
  • person Aneta Wojcik
  • printer


Uchwała nr 1/27.02.2017
Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie z dnia 27 lutego 2017 r.
w sprawie: określenia opisu zakładanych efektów kształcenia dla kierunku Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), § 55 ust. 1 lit. g Statutu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1594) Senat Uczelni postanowił, co następuje:

§1

1. Określa się zakładane efekty kształcenia dla kierunku, Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo, studia II stopnia, kończące się tytułem zawodowym magistra, profil ogólnoakademicki.
2. Opis zakładanych efektów kształcenia, o których w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§2

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

R e k t o r

Prof. dr hab. Kazimierz Karolczak

 

 

 

1. Nazwa kierunku: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo
2. Obszar/y kształcenia: nauki humanistyczne
3. Wskazanie dziedziny nauki, do której odnoszą się kierunkowe efekty kształcenia: nauki humanistyczne
4. Nazwa dyscyplin/y z udziałem procentowym: historia (85%), nauki o zarządzaniu (15%)
5. Sylwetka absolwenta

  • może zarządzać dokumentacją współczesną w instytucjach          państwowych i samorządowych, przedsiębiorstwach, organizacjach pozarządowych oraz innych jednostkach organizacyjnych;
  • jest przygotowany do pracy w   instytucjach kultury i nauki, w  państwowych i samorządowych                       jednostkach organizacyjnych oraz archiwisty      w archiwach państwowych, kościelnych, prywatnych i bieżących;
  • posiada wiedzę o dokumencie tradycyjnym i elektronicznym, oraz o zasadach ich gromadzenia, przechowywania, opracowania i udostępniania;
  • posiada umiejętność opracowania i porządkowania dokumentacji aktowej i nieaktowej;
  • posiada wiedzę na temat kształtowania zasobu archiwalnego;
  • wie jak działają archiwa prowadzące działalność w zakresie        państwowego i niepaństwowego zasobu archiwalnego;
  • posiada wiedzę o zasadach i technikach zarządzania dokumentacją i informacją we współczesnych kancelariach oraz firmach prywatnych;
  • posiada umiejętność obsługi systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, programów komputerowych do obsługi biurowości oraz tworzenia i zarządzania prostymi bazami danych;
  • potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, przetwarzać i udostępniać informacje w kontekście historyczno-archiwalnym oraz w realiach współczesnej biurowości;
  • posiada wiedzę, jak organizować dostęp do zewnętrznych polskich i zagranicznych źródeł elektronicznej informacji oraz funkcjonować w oparciu o programy do obsługi własnych warsztatów informacji;
  • posiada znajomość systemów kancelaryjnych dawnych i współczesnych;
  • posiada umiejętności analizy i krytyki współczesnych i historycznych źródeł informacji i wiedzy oraz orientację w literaturze przedmiotu;
  • umie odczytać historyczną dokumentację powstałą w różnych okresach i językach na ziemiach polskich;
  • posiada wiedzę o przebiegu procesu historycznego szczególnie w zakresie historii Polski, historii ustroju i źródłoznawstwa, potrzebnej do prawidłowej realizacji funkcji archiwów;
  • zna i potrafi zastosować w praktyce wytyczne z zakresu edytorstwa źródeł historycznych;
  • w obszarze kompetencji naukowych i zawodowych komunikuje się w wybranym języku nowożytnym.

6. Cel studiów: Studia wyposażą absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu archiwisty (zarówno w archiwach historycznych, jak i bieżących) oraz przygotują do pracy na stanowiskach biurowych w urzędach administracji publicznej oraz w innych instytucjach sektora publicznego i prywatnego gromadzących i przetwarzających dokumentację.
7. Kierunkowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru/ów nauki

Nazwa kierunku studiów: archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo

Stopień studiów: II

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Symbol efektu kierunkowego Kierunkowe efekty kształcenia

Odniesienie do efektów kształcenia zgodnych

z Polską Ramą Kwalifikacji

Symbol

charakterystyk uniwersalnych 1 stopnia

Symbol

charakterystyk II stopnia

Symbol

charakterystyk II stopnia dla obszaru/ów kształcenia

WIEDZA – Absolwent zna i rozumie:
K_W01 W pogłębionym stopniu terminologię, przepisy prawno-normatywne oraz teorię i metodykę z zakresu archiwistyki oraz zarządzania dokumentacją w kancelariach i w archiwach bieżących i historycznych P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W02 Posiada wiedzę na temat tradycyjnych i elektronicznych źródeł informacji i wiedzy P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W03 W pogłębionym stopniu procesy, wydarzenia, zjawiska i pojęcia z zakresu historii administracyjnej, społeczno-gospodarczej, kulturowej i politycznej potrzebne do realizacji zadań z zakresu archiwistyki P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W04 W pogłębionym stopniu metody pozyskiwania, odczytywania, tłumaczenia, edycji oraz analizy i interpretacji różnorodnych źródeł historycznych w zakresie potrzebnym do realizacji funkcji archiwów P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W05 W pogłębionym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych P7U_W P7S_WG P7S_WG/K
K_W06 W pogłębionym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki), tj. gromadzeniem, przechowy­waniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych P7U_W P7S_WK P7S_WG/K
KW07 Najnowsze systemy informacyjno- wyszukiwawcze, organizujące pracę kancelarii i archiwum w społeczeństwie informacyjnym P7U_W P7S_WG P7S_WG/K
UMIEJĘTNOŚCI – Absolwent potrafi:
K_U01 Rzetelnie wykonać czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno- normatywne P7U_U P7S_UW P7S_UW
K_U02 Umiejętnie korzystać z komputera, w tym ze specjalistycznego oprogramowania, w sposób prawidłowy wyszukując, oceniając, selekcjonując, przetwarzając, opracowując i udostępniając informacje w języku polskim i obcym P7U_U P7S_UW P7S_UW
K_U03 Obsługiwać wybrane systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz narzędzia informatyczne wspomagających realizację zadań kancelaryjno-archiwalnych P7U_U P7S_UW P7S_UW
K_U04 Prawidłowo interpretować regulacje prawne dotyczące zasad postępowania z informacją i dokumentacją, umiejętnie odnosić się do nich w praktyce P7U_U P7S_UU P7S_UW
K_U05 Samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu nauk historycznych, archiwistyki i zarządzania dokumentacją, umiejętnie dobierając potrzebne do ich rozwiązania metody, źródła oraz aparat naukowy P7U_U P7S_UU P7S_UW
K_U06 Skutecznie wykorzystywać najnowsze i historyczne pomoce naukowe z zakresu historii, archiwistyki i zarządzania dokumentacją (podręczniki, opracowania, P7U_U P7S_UW P7SUW
edycje źródeł, słowniki, encyklopedie, inwentarze, bazy danych, etc.) w celu realizacji naukowych i praktycznych zadań archiwisty i zarządcy dokumentacją
K_K07 Komunikować się w przynajmniej jednym języku obcym nowożytnym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii P7U_U P7S_UW P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Absolwent jest gotów do:
K KOI Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyki zawodu P7U_K P7S_KR P7S_KR

K_K02

______________

Uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz społecznego zaangażowania na rzecz aktywnej ochrony dziedzictwa kultury niezależnie od bieżącej polityki historycznej i koniunktury gospodarczej P7U_K P7S_KO P7S_KR

Efekty kształcenia do praktyk:

K_K01 Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyki zawodu P7U_K P7S_KR P7S_KR
K_U01 Rzetelnie wykonać czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno- normatywne P7UJJ P7S_UW P7S_UW
K_W05 W pogłębionym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych P7U_W P7S_WG P7S_WG/K
K_W06 W pogłębionym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki), tj. gromadzeniem, przechowy­waniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych P7U_W P7S_WK P7S_WG/K

 

Wytworzył: Aneta Wójcik

Opublikował w BIP: Aneta Wojcik

Data opublikowania: 27.02.2017 06:13