Uchwała Senatu nr 1/27.02.2017
- access_time luty 27, 2017
- person Aneta Wojcik
- printer
Uchwała nr 1/27.02.2017
Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie z dnia 27 lutego 2017 r.
w sprawie: określenia opisu zakładanych efektów kształcenia dla kierunku Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), § 55 ust. 1 lit. g Statutu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1594) Senat Uczelni postanowił, co następuje:
§1
1. Określa się zakładane efekty kształcenia dla kierunku, Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo, studia II stopnia, kończące się tytułem zawodowym magistra, profil ogólnoakademicki.
2. Opis zakładanych efektów kształcenia, o których w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
R e k t o r
Prof. dr hab. Kazimierz Karolczak
1. Nazwa kierunku: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo
2. Obszar/y kształcenia: nauki humanistyczne
3. Wskazanie dziedziny nauki, do której odnoszą się kierunkowe efekty kształcenia: nauki humanistyczne
4. Nazwa dyscyplin/y z udziałem procentowym: historia (85%), nauki o zarządzaniu (15%)
5. Sylwetka absolwenta
- może zarządzać dokumentacją współczesną w instytucjach państwowych i samorządowych, przedsiębiorstwach, organizacjach pozarządowych oraz innych jednostkach organizacyjnych;
- jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i nauki, w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz archiwisty w archiwach państwowych, kościelnych, prywatnych i bieżących;
- posiada wiedzę o dokumencie tradycyjnym i elektronicznym, oraz o zasadach ich gromadzenia, przechowywania, opracowania i udostępniania;
- posiada umiejętność opracowania i porządkowania dokumentacji aktowej i nieaktowej;
- posiada wiedzę na temat kształtowania zasobu archiwalnego;
- wie jak działają archiwa prowadzące działalność w zakresie państwowego i niepaństwowego zasobu archiwalnego;
- posiada wiedzę o zasadach i technikach zarządzania dokumentacją i informacją we współczesnych kancelariach oraz firmach prywatnych;
- posiada umiejętność obsługi systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, programów komputerowych do obsługi biurowości oraz tworzenia i zarządzania prostymi bazami danych;
- potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, przetwarzać i udostępniać informacje w kontekście historyczno-archiwalnym oraz w realiach współczesnej biurowości;
- posiada wiedzę, jak organizować dostęp do zewnętrznych polskich i zagranicznych źródeł elektronicznej informacji oraz funkcjonować w oparciu o programy do obsługi własnych warsztatów informacji;
- posiada znajomość systemów kancelaryjnych dawnych i współczesnych;
- posiada umiejętności analizy i krytyki współczesnych i historycznych źródeł informacji i wiedzy oraz orientację w literaturze przedmiotu;
- umie odczytać historyczną dokumentację powstałą w różnych okresach i językach na ziemiach polskich;
- posiada wiedzę o przebiegu procesu historycznego szczególnie w zakresie historii Polski, historii ustroju i źródłoznawstwa, potrzebnej do prawidłowej realizacji funkcji archiwów;
- zna i potrafi zastosować w praktyce wytyczne z zakresu edytorstwa źródeł historycznych;
- w obszarze kompetencji naukowych i zawodowych komunikuje się w wybranym języku nowożytnym.
6. Cel studiów: Studia wyposażą absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu archiwisty (zarówno w archiwach historycznych, jak i bieżących) oraz przygotują do pracy na stanowiskach biurowych w urzędach administracji publicznej oraz w innych instytucjach sektora publicznego i prywatnego gromadzących i przetwarzających dokumentację.
7. Kierunkowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru/ów nauki
Nazwa kierunku studiów: archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo Stopień studiów: II Profil kształcenia: ogólnoakademicki |
||||
Symbol efektu kierunkowego | Kierunkowe efekty kształcenia |
Odniesienie do efektów kształcenia zgodnych z Polską Ramą Kwalifikacji |
||
Symbol charakterystyk uniwersalnych 1 stopnia |
Symbol charakterystyk II stopnia |
Symbol charakterystyk II stopnia dla obszaru/ów kształcenia |
||
WIEDZA – Absolwent zna i rozumie: | ||||
K_W01 | W pogłębionym stopniu terminologię, przepisy prawno-normatywne oraz teorię i metodykę z zakresu archiwistyki oraz zarządzania dokumentacją w kancelariach i w archiwach bieżących i historycznych | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG |
K_W02 | Posiada wiedzę na temat tradycyjnych i elektronicznych źródeł informacji i wiedzy | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG |
K_W03 | W pogłębionym stopniu procesy, wydarzenia, zjawiska i pojęcia z zakresu historii administracyjnej, społeczno-gospodarczej, kulturowej i politycznej potrzebne do realizacji zadań z zakresu archiwistyki | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG |
K_W04 | W pogłębionym stopniu metody pozyskiwania, odczytywania, tłumaczenia, edycji oraz analizy i interpretacji różnorodnych źródeł historycznych w zakresie potrzebnym do realizacji funkcji archiwów | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG |
K_W05 | W pogłębionym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG/K |
K_W06 | W pogłębionym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki), tj. gromadzeniem, przechowywaniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych | P7U_W | P7S_WK | P7S_WG/K |
KW07 | Najnowsze systemy informacyjno- wyszukiwawcze, organizujące pracę kancelarii i archiwum w społeczeństwie informacyjnym | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG/K |
UMIEJĘTNOŚCI – Absolwent potrafi: | ||||
K_U01 | Rzetelnie wykonać czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno- normatywne | P7U_U | P7S_UW | P7S_UW |
K_U02 | Umiejętnie korzystać z komputera, w tym ze specjalistycznego oprogramowania, w sposób prawidłowy wyszukując, oceniając, selekcjonując, przetwarzając, opracowując i udostępniając informacje w języku polskim i obcym | P7U_U | P7S_UW | P7S_UW |
K_U03 | Obsługiwać wybrane systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz narzędzia informatyczne wspomagających realizację zadań kancelaryjno-archiwalnych | P7U_U | P7S_UW | P7S_UW |
K_U04 | Prawidłowo interpretować regulacje prawne dotyczące zasad postępowania z informacją i dokumentacją, umiejętnie odnosić się do nich w praktyce | P7U_U | P7S_UU | P7S_UW |
K_U05 | Samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu nauk historycznych, archiwistyki i zarządzania dokumentacją, umiejętnie dobierając potrzebne do ich rozwiązania metody, źródła oraz aparat naukowy | P7U_U | P7S_UU | P7S_UW |
K_U06 | Skutecznie wykorzystywać najnowsze i historyczne pomoce naukowe z zakresu historii, archiwistyki i zarządzania dokumentacją (podręczniki, opracowania, | P7U_U | P7S_UW | P7SUW |
edycje źródeł, słowniki, encyklopedie, inwentarze, bazy danych, etc.) w celu realizacji naukowych i praktycznych zadań archiwisty i zarządcy dokumentacją | ||||
K_K07 | Komunikować się w przynajmniej jednym języku obcym nowożytnym z zastosowaniem profesjonalnej terminologii | P7U_U | P7S_UW | P7S_UW |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Absolwent jest gotów do: | ||||
K KOI | Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyki zawodu | P7U_K | P7S_KR | P7S_KR |
K_K02 ______________ |
Uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz społecznego zaangażowania na rzecz aktywnej ochrony dziedzictwa kultury niezależnie od bieżącej polityki historycznej i koniunktury gospodarczej | P7U_K | P7S_KO | P7S_KR |
Efekty kształcenia do praktyk:
K_K01 | Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyki zawodu | P7U_K | P7S_KR | P7S_KR |
K_U01 | Rzetelnie wykonać czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno- normatywne | P7UJJ | P7S_UW | P7S_UW |
K_W05 | W pogłębionym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych | P7U_W | P7S_WG | P7S_WG/K |
K_W06 | W pogłębionym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki), tj. gromadzeniem, przechowywaniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych | P7U_W | P7S_WK | P7S_WG/K |
Wytworzył: Aneta Wójcik
Opublikował w BIP: Aneta Wojcik
Data opublikowania: 27.02.2017 06:13