Przejdź do treści Przejdź do menu

Archiwum

Uchwała Senatu nr 5/27.03.2017

  • access_time marzec 27, 2017
  • person Aneta Wojcik
  • printer

 

Uchwała nr 5/27.03.2017
Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie z dnia 27 marca 2017 r.
w sprawie: określenia opisu zakładanych efektów kształcenia dla kierunku Art & Design

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), § 55 ust. 1 lit. g Statutu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1594) Senat Uczelni postanowił, co następuje:

§1

1. Określa się zakładane efekty kształcenia dla kierunku Art & Design, studia II stopnia, kończące się tytułem zawodowym magistra, profil ogólnoakademicki.
2. Opis zakładanych efektów kształcenia, o których w ust. 1, stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§2

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

R e k t o r

Prof. dr hab. Kazimierz Karolczak

 

 

1. Nazwa kierunku: Art & Design

2.Obszar/y kształcenia: Sztuka

3. Wskazanie dziedziny do której odnoszą się kierunkowe efekty kształcenia: Sztuki plastyczne
4. Nazwa dyscyplin/y z udziałem procentowym: sztuki piękne – 70%,
sztuki projektowe – 30%
5. Sylwetka absolwenta:

Sylwetka absolwenta ART & DESIGN

Absolwent studiów magisterskich kierunku Art & Design otrzymuje tytuł magistra sztuki. Jest wszech­stronnie wykształconym artystą zdolnym do podjęcia samodzielnej pracy twórczej w zakresie – zależnie od wybranej specjalności ART lub DESIGN – sztuk pięknych lub sztuk projektowych. Posiada wiedzę w obszarze szeroko rozumianej kultury wizualnej, ze szczególnym pogłębieniem znajomości teorii sztu­ki, jej historii i współczesnych kierunków rozwoju. Absolwent posiada umiejętność swobodnego wyko­rzystywania różnych technik i technologii w obszarze wybranej dyscypliny. Dysponuje wiedzą i umiejętnościami pozwalającymi na swobodne poruszanie się i pracę zawodową w obszarze nowych mediów. Jest przygotowany do pracy indywidualnej, a także zespołowej w instytucjach kultury oraz w podmiotach rynkowych związanych z twórczością artystyczną i projektową. Posiada niezbędną wie­dzę z zakresu prawa autorskiego. Rozumie uwarunkowania współczesnego rynku sztuki, mechanizmy reklamy i promocji działań artystycznych. Zna język obcy na poziomie B2+ według Europejskiego Syste­mu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

 

Oferowana na obydwu specjalnościach bogata oferta kursów do wyboru pozwala na pogłębiony rozwój indywidualnej drogi twórczej. Absolwent jest przygotowany do realizacji własnych niezależnych koncepcji w zakresie wybranych dyscyplin sztuki, z wykorzystaniem szerokiej wiedzy oznaczeniu i sposobach od­działywania poszczególnych elementów strukturalnych dzieła. Potrafi łączyć zróżnicowane formy wyrazu plastycznego w ramach działań twórczych w przestrzeni publicznej. Zna i rozumie współczesne uwarun­kowania oraz konteksty społeczne i kulturowe działań artysty i projektanta. Jest przygotowany do prowadzenia własnej działalności artystycznej łączącej kategorie wizualne z szerokimi możliwościami ekspresji nowych mediów sztuki i narzędziami współczesnego dizajnu.

 

W zależności od wybranych kursów absolwent potrafi kreatywnie współpracować i kierować pracą w ramach publicznych i niepublicznych instytucji kultury, fundacji i stowarzyszeń z obszaru kultury oraz w ramach podmiotów art-biznesu. Potrafi projektować, realizować i ewaluować projekty z zakresu ani­macji kultury adresowane do rozmaitych grup odbiorców, tworzone w oparciu o szerokie spektrum zjawisk artystycznych. Potrafi rozbudzać zainteresowania poznawcze i wspierać rozwój osobowości twórczej przez odpowiedni dobór metod i technik animatorskich i organizacyjnych. Posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną dotyczącą zagadnień sztuki współczesnej, edukacji artystycznej oraz animacji i organizacji działań twórczych w odniesieniu do szerokiego spektrum obszarów, struktur, instytucji i grup społecznych.

Uzyskany tytuł magistra sztuki daje możliwość ubiegania się o podjęcie studiów trzeciego stopnia oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.

Cel studiów:

Uzyskanie kwalifikacji i umiejętności w obszarze szeroko pojętej twórczości artystycznej na polu sztuk pięknych oraz sztuk projektowych. Przygotowanie do wykonywania prac z zakresu technologii tradycyj­nych i współczesnych, również w dyscyplinach pokrewnych z wykorzystaniem intermedialnych środków przekazu. Posługiwanie się pełnym spektrum klasycznych i najnowszych form ekspresji artystycznej i narzędzi współczesnego projektowania. Świadomość aktualnych zagadnień kultury i sztuki. Aktywne uczestniczenie w bieżącym dyskursie artystycznym. Zdobycie gruntownej i szerokiej wiedzy w zakresie teorii i historii sztuki. Uzyskanie rozumienia złożonego charakteru procesów kulturowych, znaczenia twórczości indywidualnej, struktur instytucji edukacyjnych i kulturalnych, nabycie umiejętności współpracy z różnymi odbiorcami w ramach szerokiej gamy publicznych i niepublicznych instytucji kul­turalnych i edukacyjnych. Przygotowanie do samodzielnej, twórczej i kreatywnej pracy indywidualnej oraz do podejmowania działań zespołowych w obszarze sztuk pięknych i sztuk projektowych. Uczestnic­two w rynku sztuki oraz w rynkach usług projektowych, kulturalnych i edukacyjnych.

7. Kierunkowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru/ów nauki (przygo­towane zgodnie z poniższą tabelą)

Nazwa kierunku studiów: Art & Design

Stopień studiów: II

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Symbol efek­tu kierunko­wego Kierunkowe efekty kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia zgodnych z Polską Ramą Kwalifikacji
Symbol cha­rakterystyk uniwersalnych 1 stopnia1 Symbol cha­rakterystyk II stopnia2 Symbol cha­rakterystyk II stopnia dla obszaru/ów kształcenia3
K_W.. WIEDZA
K_W01 Ma wiedzę na temat krytycznego uj­mowania obserwowanej rzeczywisto­ści, jej twórczych interpretacji oraz tworzenia dzieł sztuki lub designu w oparciu o własne inspiracje z użyciem szerokiej palety tradycyj­nych i współczesnych mediów. P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W02 Wykazuje się pogłębioną znajomością zagadnień dyscyplin, stylów twórczo­ści odnośnie sztuki i designu. Zna ich kontekst kulturowy, związane z nim tradycje twórcze, trendy rozwojowe, dzieła wybitnych twórców, potrafiąc samodzielnie rozwijać swoją wiedzę na ten temat. P7U_W

P7S_WK

P7S_WG

P7S_WK
K_W03 Zna klasyczne i współczesne techniki i technologie stosowane w sztuce i designie oraz wie jak je kreatywnie stosować w pracy twórczej. P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W04 Rozumie rolę wiedzy i refleksji teore­tycznej w procesie twórczym oraz wzajemne zależności elementów teo­retycznych, praktycznych i prawnych w twórczości. P7U_W P7S_WG P7S_WG
K_W05 Posiada pogłębioną wiedzę o ośrodkach, instytucjach i obszarach kultury, sztuki oraz twórczości projek­towej w kontekście prezentacji dzieł twórczości artystycznej i projektowej. P7U_W P7S_WK P7S_WG

1   Zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016, poz.64)
2 Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4- poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1594)
3 Jak wyżej

K_W06 Zna problemy z zakresu sztuki i designu dotyczące metodologii ba­dań i zagadnień projektowych oraz społecznych i psychologicznych uwa­runkowań pracy artysty, projektanta. P7U_W P7S_WK P7S_WG
K_W07 Orientuje się w finansowych, marke­tingowych i prawnych aspektach współczesnego rynku sztuki i usług projektowych, w tym, w zakresie prawa autorskiego. P7U_W P7S_WK P7S_WG
K_U.. UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 Potrafi planować i realizować orygi­nalne koncepcje artystyczne oraz pro­jektowe oparte o własne interpreta­cje i analizy. Dysponuje umiejętno­ściami potrzebnymi do ich wyrażenia. P7U_U P7SJJW P7S_UW
K_U02 Świadomie posługuje się różnymi środkami artystycznymi i metodologicznymi wykorzystując ich charakter i możliwości wzajemnych oddziaływań na poziomie warsztato­wym, formalnym i znaczeniowym. P7U_U P7S_UW P7S_UW
KJJ03 Jest zdolny do realizacji samodziel­nych działań artystycznych i projektowych opartych na własnej analizie i refleksji odwołując się do poznanego spektrum koncepcji, konwencji, metodologii i norm praw­nych. P7U_U P7S_UW P7S_UW
K_U04 Posiada umiejętność przygotowania pogłębionych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących za­gadnień różnych dziedzin twórczości plastycznej i designu z wykorzystaniem znajomości pod­stawowych ujęć teoretycznych, histo­rii sztuki oraz innych wiedzy facho­wej. P7U_U P7S_UK P7S_UK
K_U05 Posługuje się umiejętnościami języ­kowymi w zakresie sztuk wizualnych i projektowych zgodnymi z wymaganiami określonymi dla po­ziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego P7UJJ P7S_UK P7SJJK
K_U06 Stosuje adekwatne techniki publicz­nej prezentacji swoich dokonań do­stosowując formę do charakteru au­dytorium. P7U_U P7S_UK P7S_UK
K_U07 Jest przygotowany do współdziałania i współpracy z innymi osobami w ramach prac zespołowych, projek­tów artystycznych i projektowych tak- P7UJJ P7S_UO P7S_UO
że o charakterze interdyscyplinarnym.
K_U08 Potrafi korzystać z klasycznych i współczesnych technologii w celu wykonania zamysłu twórczego. Krea­tywnie wykorzystuje i łączy techniki plastyczne na potrzeby własnych rea­lizacji. Samodzielnie podtrzymuje, ćwiczy i doskonali niezbędne umie­jętności warsztatowe. P7U_U P7S_UU

P7S_UW

P7SJJU

K_K.. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 Umie analizować sytuacje i kontekst swoich działań pod kątem racjonal­nego i zinternalizowanego procesu podejmowania decyzji. P7U_K P7S_KK P7S_KK
K_K02 Wykazuje zdolność samooceny i konstruktywnej krytyki działań z zakresu sztuki i działań projekto­wych.. P7U_K P7S_KK P7S_KK
K_K03 Dąży do odpowiedniego zdefiniowa­nia, na drodze pogłębionej refleksji, swoich zadań społecznych na polu sztuk pięknych i projektowych oraz ich właściwego wypełnienia. P7U_K P7S_KO P7S_KO
K_K04 Inicjuje i rozwija pracę z innymi oso­bami w ramach wspólnych działań artystycznych i społecznych posługu­jąc się przystępnymi formami komu­nikacji – z zastosowaniem technologii informacyjnych. P7U_K P7S_KO P7S_KO
K_K05 Rozumie konieczność zgłębiania pro­blemów sztuki i projektowania oraz poznawania nowych trendów przez całe życie. P7U_K P7S_KR

P7SJJU

P7S_KR

K_K06 Jest zdolny do integrowania wiedzy z szeroko rozumianego obszaru sztu­ki, designu i kultury wykazując się samodzielnością myślenia i umiejętnością podejmowania dzia­łań, nawet w warunkach ograniczo­nego dostępu do informacji. P7U_K P7S_KR

P7S_UU

P7S_KR

K_K07 Uczestniczy w refleksji na temat spo­łecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą. P7U_K P7S_KR P7S_KR

 

Wytworzył: Aneta Wójcik

Opublikował w BIP: Aneta Wojcik

Data opublikowania: 27.03.2017 05:49