Przejdź do treści Przejdź do menu

Archiwum

Uchwała Senatu nr 3/23.01.2017

  • access_time styczeń 23, 2017
  • person Aneta Wojcik
  • printer

 

UCHWAŁA NR 3/23.01.2017
SENATU UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO
IM. KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ W KRAKOWIE
z dnia 23 stycznia 2017 r.
w sprawie: regulaminu oraz kalendarza wyborczego wyborów władz instytutów, katedr i jednostek międzywydziałowych oraz rady bibliotecznej na kadencję 2017-2021 r.

Senat Uczelni postanawia, co następuje:

§1

Zatwierdza Regulamin Wyborczy władz instytutów i katedr niewchodzących w skład instytutów oraz rady bibliotecznej na kadencję od 1.09.2017 r. do
31.08.2021 r. – załącznik 1

§2

Zatwierdza kalendarz czynności wyborczych Wyborów władz instytutów, władz katedr niewchodzących w skład instytutów, władz studiów międzywydziałowych i innych jednostek międzywydziałowych oraz rady bibliotecznej na kadencję od 1.09.2017 r. do 31.08.2021 r. – załącznik 2

§3

Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

R e k t o r

Prof. dr hab. Kazimierz Karolczak


REGULAMIN WYBORCZY
władz instytutów,
władz katedr niewchodzących w skład instytutów
oraz rady bibliotecznej
Uniwersytetu Pedagogicznego
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
na kadencję od 1.09.2017 r. do 31.08.2021 r.

uchwalony przez Senat Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w dniu 23 stycznia 2017 r.

Wstęp

1.    Podstawowe zasady ordynacji wyborczej reguluje:

–    Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami;
–    Statut Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, zwany dalej statutem;
–    Regulamin wyborczy władz uczelni i wydziałów Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie na kadencję od 1.09.2016 r. do
31.08.2020 r. zatwierdzony przez Senat UP w dniu 29.02.2016 roku.

2.    Szczegółowe zasady i tryb wyborów rad instytutów, rad katedr niewchodzących w skład instytutów oraz rady bibliotecznej UP oraz zasady wyłaniania władz instytutów i władz katedr niewchodzących w skład instytutów reguluje niniejszy regulamin wyborczy, który został opracowany przez Uczelnianą Komisję Wyborczą Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
3.    Rady instytutów oraz rady katedr niewchodzących w skład instytutów rozpoczynają kadencję w dniu 01.09.2017 roku z wyjątkiem zebrań tych rad zwołanych w celu wyłonienia władz jednoosobowych danego instytutu (katedry niewchodzącej w skład instytutu).

Część I

Zasady i tryb przeprowadzania zebrań wyborczych zwoływanych w celu wyboru

•    przedstawicieli do rad instytutów
•    przedstawicieli do rad katedr niewchodzących w skład instytutów
•    przedstawicieli do rady bibliotecznej

1.    Zebranie wyborcze prowadzi właściwa komisja wyborcza (zwana dalej: komisją), powołana odpowiednio przez urzędującą radę instytutu, radę katedry, radę biblioteczną. Szczegółowy termin zebrania wyborczego, zgodny z kalendarzem czynności wyborczych, wyznacza właściwy organ kolegialny.
2.    Zebrania wyborcze odbywają się we właściwych grupach pracowniczych. Podział na grupy pracowników regulują zapisy §39 pkt e); §46 ust. 2 pkt e), ust. 3; §27 pkt. c), d), e), g) statutu.
3.    Czynności wyborcze należy przeprowadzić z uwzględnieniem zapisów §72 ust. 2 statutu.
4.    Czas i miejsce wyborów podaje się do wiadomości w takim terminie i w taki sposób, aby wyborca miał możliwość wzięcia udziału w wyborach. Zaleca się ogłoszenie terminu i miejsca wyborów przynajmniej 7 dni przed dniem zebrania wyborczego.
5.    Dla ważności wyborów nie jest wymagana określona liczba uczestników zebrania.
6.    Zgłaszanie kandydatów oraz wszystkie głosowania na listę kandydatów są tajne i odbywają się przy użyciu opieczętowanych przez komisję kart do głosowania. Każdy wyborca oddaje głos osobiście.
7.   Zgłaszający wpisuje na kartę imiona i nazwiska osób uprawnionych do kandydowania, w liczbie nie większej niż liczba miejsc mandatowych. Zgłoszenie jest nieważne, jeśli na kartę wpisano większą niż dopuszczona liczbę osób lub gdy niemożliwe jest jednoznaczne odczytanie woli wyborcy. Dotyczy to również ważności głosu w głosowaniu na listę kandydatów.
8.    Na podstawie otrzymanych kart komisja ustala i przedstawia (np. na tablicy) listę wszystkich zgłoszonych, z podaniem liczby uzyskanych przez poszczególne osoby wskazań. Następnie ustala listę kandydatów, w kolejności od największej do najmniejszej liczby uzyskanych przez poszczególne osoby wskazań (w przypadku uzyskania przez kilka osób tej samej liczby zgłoszeń przyjmuje się układ alfabetyczny). Na liście znaleźć się mogą jedynie osoby, które wyraziły zgodę na kandydowanie i przyjęcie ewentualnego wyboru (w odniesieniu do kandydata nieobecnego na zebraniu dopuszcza się jego zgodę pisemną).
9.    Zgłaszanie kandydatów stanowi jednocześnie głosowanie o numerze 1. Mandaty otrzymują ci spośród kandydatów znajdujących się na liście, którzy otrzymali ponad połowę ważnych głosów.
10.    W kolejnych głosowaniach kandydatami na nieobsadzone miejsca mandatowe są osoby, które w poprzednim głosowaniu nie zostały wybrane, a uzyskały największą liczbę głosów. Komisja dokonuje aktualizacji listy kandydatów tak, aby liczba kandydatów na liście nie przekraczała podwójnej liczby nieobsadzonych mandatów, poza przypadkiem, gdy ostatnie wchodzące tu w rachubę miejsce na liście zajmują kandydaci z tą samą liczbą głosów.
11.    Głosowanie na listę polega na wskazaniu tych kandydatów (spośród obecnych na liście), w odniesieniu do których głosujemy „TAK”, w liczbie nie większej niż liczba miejsc mandatowych. Może to się dokonać poprzez wpisanie przez wyborcę ich imion i nazwisk na czystą kartę wyborczą bądź np. (jeśli komisja zadecyduje o użyciu kart z wydrukowaną listą) poprzez skreślenie wszystkich pozostałych kandydatów. Wybór danego kandydata następuje wówczas, gdy w głosowaniu na listę otrzyma on więcej niż połowę głosów ważnych.
12.   Jeżeli podczas zgłaszania kandydatów (głosowanie o numerze 1) oraz w pierwszym głosowaniu na listę kandydatów (głosowanie o numerze 2) nie dokonano wyboru w obrębie wszystkich wolnych miejsc mandatowych, głosowanie jest ponawiane co do mandatów, które nie zostały obsadzone, aż do obsadzenia wszystkich miejsc mandatowych.
13.    Zaleca się oznakowanie kart odmienne dla każdego z głosowań, np. 1,2 itd. bądź użycie kart o różnych kolorach. Po każdym głosowaniu wszystkie wykorzystane karty wyborcze należy złożyć w osobnej dla każdego głosowania kopercie, którą komisja wyborcza zamyka, opisuje, opieczętowuje i opatruje podpisami na oczach wyborców.
14.    Jeśli sześć głosowań nie zapewni obsadzenia wszystkich miejsc mandatowych, uczelniana komisja wyborcza wnioskuje do senatu uczelni o uznanie za wystarczający wybrany skład członków rady instytutu/katedry. Jeśli senat odrzuci wniosek uczelnianej komisji wyborczej, procedurę wyborczą w celu obsadzenia wolnych miejsc mandatowych powtarza się na zwołanym w tym celu kolejnym zebraniu wyborczym, rozpoczynając je od ponownego zgłaszania kandydatów i jednoczesnego głosowania, przy zachowaniu ograniczenia do liczby nie większej niż 1,5-krotna liczba mandatów nieobsadzonych (przy czym przy nieobsadzonym jednym mandacie liczba ta wynosi 2 kandydatów).
15.    Wybory przedstawicieli do rad instytutów i katedr odbywają się w tych jednostkach przed obsadzeniem stanowisk: dyrektora instytutu/kierownika katedry niewchodzącej w skład instytutu, ich zastępcy lub zastępców, kierowników katedr wchodzących w skład instytutu, kierowników zakładów oraz kierowników pracowni badawczych. Jeżeli na którekolwiek z wymienionych stanowisk zostanie powołany pracownik nie posiadający tytułu naukowego profesora lub stopnia naukowego doktora habilitowanego, który wcześniej nie uzyskał mandatu przedstawiciela do rady instytutu/katedry, wówczas mogą zostać naruszone statutowe proporcje przedstawicieli grup pracowniczych w wybieranym organie kolegialnym. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji przedstawiciele właściwej grupy pracowniczej (§39 i §46 statutu) utracą nie przysługujące im mandaty, w kolejności od najmniejszej liczby głosów uzyskanych w głosowaniach, zaczynając od ostatniego głosowania. Korekty mandatów dokonuje właściwa komisja wyborcza. Jeżeli do utraty mandatu kwalifikuje się dwóch lub więcej kandydatów z tą samą liczbą głosów uzyskanych we wszystkich głosowaniach, wówczas o utracie mandatu decydują wybory uzupełniające przeprowadzone pomiędzy tymi kandydatami.
16.   Reprezentanci studentów i doktorantów do rad instytutów oraz rad katedr niewchodzących w skład instytutów są delegowani na podstawie odpowiednich regulaminów Samorządu Studentów oraz Samorządu Doktorantów.
17.   Ewentualny protest wyborczy lub uwagi mogące mieć wpływ na ważność dokonanych wyborów powinny zostać zgłoszone pisemnie do Uczelnianej Komisji Wyborczej w terminie do 7 dni od dnia zakończenia czynności wyborczych.

Część II

Zasady i tryb wyłaniania przez radę jednostki kandydatów na dyrektora instytutu i jego zastępcę/zastępców oraz na kierownika katedry niewchodzącej w skład instytutu i jego
zastępcę/zastępców
1.    Podczas wyłaniania przez radę jednostki kandydatów na dyrektora instytutu i jego zastępcę/zastępców oraz na kierownika katedry niewchodzącej w skład instytutu i jego zastępcę/zastępców stosuje się przepisy zawarte w §68 i uwzględnieniem §76 statutu.
2.    Nowo wybrana rada jednostki zbiera się przed rozpoczęciem kadencji tej rady na protokołowanych posiedzeniach wyłącznie w celu wyłonienia kandydatów do władz jednoosobowych jednostki na nową kadencję. Zebranie zwołuje przewodniczący komisji wyborczej przeprowadzającej wybory do rady jednostki. Zebranie prowadzi senior z grona profesorów i doktorów habilitowanych, niepełniący obowiązków dyrektora/kierownika jednostki lub zastępcy dyrektora/kierownika jednostki.
3. Kandydatów na zastępcę/zastępców dyrektora instytutu/kierownika katedry niewchodzącej w skład instytutu proponuje radzie jednostki powołany na nową kadencję przez JM Rektora dyrektor-elekt/kierownik-elekt.
4.    Rada jednostki – o ile jest to możliwe – powinna przedstawić w protokole dwóch kandydatów na każde stanowisko do władz jednoosobowych jednostki.
5.    Na liście kandydatów do władz jednoosobowych jednostki znaleźć się mogą jedynie osoby, które wyraziły zgodę na kandydowanie (w odniesieniu do kandydata nieobecnego na zebraniu dopuszcza się jego zgodę wyrażoną pisemnie).
6.   Niezależnie od przedstawienia kandydatów, w protokole winny być uwzględnione pełne wyniki głosowania, wskazujące wszystkich zgłoszonych kandydatów (wraz z podaniem liczby głosów na nich oddanych).
7.    Protokół należy dostarczyć JM Rektorowi w terminie do 5 dni od daty posiedzenia nowo wybranej rady jednostki, zwołanego w celu wyłonienia kandydatów do władz jednoosobowych jednostki na nową kadencję.
8.  Dyrektora instytutu i jego zastępcę/zastępców, a także kierownika katedry niewchodzącej w skład instytutu i jego zastępcę/zastępców, powołuje rektor spośród kandydatów przedstawionych przez radę jednostki, po zasięgnięciu opinii dziekana.
9.   Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 7 września 2007 roku o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944- 1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 165, poz.l 171) kandydaci na stanowisko dyrektora instytutu i zastępcy dyrektora instytutu przed powołaniem na stanowisko zobowiązani są do złożenia w biurze Kierownika Działu Służb Pracowniczych oświadczenia lustracyjnego lub informacji o złożeniu oświadczenia lustracyjnego.

Przewodniczący Uczelnianej
Komisji Wyborczej Uniwersytet Pedagogiczny im.
KEN w Krakowie dr hab. inż. Krzysztof Mroczka,
prof. UP

Kalendarz czynności wyborczych w roku 2017
zatwierdzony przez Senat Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
w dniu 23 stycznia 2017 r.
wyborów władz instytutów, władz katedr niewchodzących w skład instytutów, władz studiów międzywydziałowych i innych jednostek międzywydziałowych oraz rady bibliotecznej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
na kadencję 1.09.2017 r. do 31.08.2021 r.

Data
28 lutego Ostateczny termin powołania właściwych komisji wyborczych przez rady instytutów, katedry niewchodzące w skład instytutów oraz radę biblioteczną.
31 maja
    • Ostateczny termin zakończenia czynności, wyłaniających władze instytutów, władze katedr niewchodzących w skład instytutów, władze studiów międzywydziałowych i innych jednostek międzywydziałowych oraz radę biblioteczną.

Kolejność czynności. wyłaniających władze instytutów oraz władze katedr niewchodzących w skład instytutów (szczegółowe terminy wyborów wyznaczają właściwe organy kolegialne)

  • wybory przedstawicieli do rad instytutów i rad katedr niewchodzących w skład instytutów;
  • przedstawienie JM Rektorowi przez rady właściwych jednostek kandydatów na dyrektorów instytutów oraz kierowników katedr niewchodzących w skład instytutów;
  • powołanie przez JM Rektora dyrektorów instytutów oraz kierowników katedr niewchodzących w skład instytutów;
  • ewentualna korekta statutowych proporcji przedstawicieli grup pracowniczych w radach instytutów i radach katedr niewchodzących w skład instytutów.
  • przedstawienie JM Rektorowi przez rady właściwych jednostek kandydatów na zastępców dyrektorów instytutów oraz kierowników katedr niewchodzących w skład instytutów;
  • powołanie przez JM Rektora zastępców dyrektorów instytutów oraz kierowników katedr niewchodzących w skład instytutów;
  • wnioskowanie do JM Rektora przez dyrektorów instytutów (kierowników katedr) w sprawie obsadzenia stanowisk kierowników katedr wchodzących w skład instytutów oraz kierowników zakładów, pracowni i innych jednostek działających w ramach instytutów (katedr niewchodzących w skład instytutów);
  • powołanie przez JM Rektora kierowników katedr wchodzących w skład instytutów oraz kierowników zakładów, pracowni i innych jednostek działających w ramach instytutów (katedr niewchodzących w skład instytutów);
  • ewentualna korekta statutowych proporcji przedstawicieli grup pracowniczych w radach instytutów i radach katedr niewchodzących w skład instytutów.

 

Wytworzył: Aneta Wójcik

Opublikował w BIP: Aneta Wojcik

Data opublikowania: 23.01.2017 11:15