Uchwała Senatu nr 4/27.03.2017
- access_time marzec 27, 2017
- person Aneta Wojcik
- printer
Uchwała nr 4/27.03.2017
Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie z dnia 27 marca 2017 r.
w sprawie: utworzenia nowego kierunku studiów
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), zgodnie z § 55 ust. 1 lit. g Statutu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, , zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1594) Senat Uczelni postanowił, co następuje:
§1
Na Wydziale Humanistycznym tworzy się kierunek studiów I stopnia: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo – studia kończące się tytułem zawodowym licencjata, profil ogólnoakademicki
Studia będą prowadzone w obszarze nauk humanistycznych, dziedzinie nauk humanistycznych, dyscyplinach: historia, nauki o zarządzaniu.
Pierwsza rekrutacja na studia, o których mowa w ust. 1, zostanie przeprowadzona na rok akademicki 2017/2018.
§2
Określa się zakładane efekty kształcenia dla kierunku, o którym mowa w § 1.
Efekty kształcenia stanowią załącznik do niniejszej uchwały.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
R e k t o r
Prof. dr hab. Kazimierz Karolczak
1 Nazwa kierunku: ARCHIWISTYKA ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ i INFOBROKERSTWO
2 Obszar/y kształcenia: obszar nauk humanistycznych
3 Wskazanie dziedziny nauki, do której odnoszą się kierunkowe efekty kształcenia: nauki humanistyczne
4 Nazwa dyscyplin/y z udziałem procentowym: historia 85%, nauki o zarządzaniu 15 %
5 Sylwetka absolwenta:
- potrafi profesjonalnie wyszukiwać, oceniać. selekcjonować. przetwarzać i udostępniać informacje:
- posiada przygotowanie do pracy w firmach brokerskich lub jako dokumentalista – researcher w mediach (prasie, radiu, telewizji) i specjalistycznych działach dokumentacyjnych różnych firm i przedsiębiorstw;
- potrafi zbierać informacje ogólne o rynku określonych usług czy towarów;
- posiada wiedzę, jak organizować dostęp do zewnętrznych polskich i zagranicznych źródeł elektronicznej informacji oraz funkcjonować w oparciu o programy do obsługi własnych warsztatów informacji:
- posiada przygotowanie do pracy w serwisach internetowych, firmach zajmujących się prowadzeniem analiz, czasopismach branżowych, agencjach reklamowych,
- jest przygotowany do podjęcia pracy urzędnika w urzędach państwowych i samorządowych wszystkich szczebli oraz archiwisty w archiwach wchodzących w skład państwowej sieci archiwalnej oraz tych spełniających funkcje archiwalne w zakresie niepaństwowego zasobu archiwalnego
- może zarządzać kancelarią współczesną zarówno w przedsiębiorstwie, jak i w urzędzie:
- jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i samorządowych:
- posiada umiejętność obsługi systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją;
- posiada wiedzę o dokumencie tradycyjnym i elektronicznym, o zasadach gromadzenia i opracowania dokumentów współczesnych, zasadach i technikach zarządzania dokumentacją i informacją we współczesnych kancelariach;
- posiada znajomość systemów kancelaryjnych dawnych i współczesnych;
- ma umiejętności porządkowania i selekcji dokumentacji;
- posiada umiejętności analizy i krytyki źródeł, orientację w literaturze przedmiotu;
- umie odczytać dokumentację powstałą na ziemiach polskich;
- posiada wiedzę o przebiegu procesu historycznego szczególnie w zakresie historii Polski, historii ustroju i źródłoznawstwa.
6. Cel studiów: Studia wyposażą absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu archiwisty (zarówno w archiwach historycznych, jak i bieżących) i infobrokera oraz przygotują do pracy na stanowiskach biurowych w urzędach administracji publicznej oraz w innych instytucjach sektora publicznego i prywatnego gromadzących i przetwarzających dokumentację oraz informację.
7. Kierunkowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów’ kształcenia dla obszaru/ów nauki:
Nazwa kierunku studiów: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo Stopień studiów: i Profil kształcenia: ogólnoakademicki |
||||
Symbol efektu kierunkowego | Kierunkowe efekty kształcenia |
Odniesienie do efektów kształcenia zgodnych z Polską Ramą Kwalifikacji |
||
Symbol charakterystyk uniwersalnych 1 stopnia |
Symbol charakterystyk II stopnia | Symbol charakterystyk II stopnia dla obszaru/ów kształcenia | ||
WIEDZA – Absolwent zna i rozumie: | ||||
W01 | W zaawansowanym stopniu terminologię, przepisy prawno-normatywne oraz teorię i metodykę z zakresu archiwistyki oraz zarządzania dokumentacją w kancelariach i w archiwach bieżących i historycznych | P6U_W | P6S_WG | P6S_WG |
K_W02 | Posiada wiedzę na temat tradycyjnych i elektronicznych źródeł informacji i wiedzy | P6U_W | P6S_WG | P6S_WG |
K_W03 | W zaawansowanym stopniu procesy, wydarzenia, zjawiska i pojęcia z zakresu historii administracyjnej, społeczno- gospodarczej, kulturowej i politycznej potrzebne do realizacji zadań z zakresu archiwistyki | P6U_W | P6S_WG | P6S_WG |
K_W04 | W zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, odczytywania oraz analizy i interpretacji różnorodnych historycznych i współczesnych źródeł informacji w zakresie potrzebnym do realizacji funkcji archiwów i zadań infobrokerskich | P6U_W | P6S_WG | P6S_WG |
K_W05 | W zaawansowanym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych | P6U_W | P6S_WG | P6S_WG/K |
K_W06 | W zaawansowanym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki), tj. gromadzeniem, przechowywaniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych | P6U_W | P6S_WK | P6S_WG/K |
K_W07 |
Najnowsze systemy informacyjno- wyszukiwawcze, organizujące pracę ośrodków informacji naukowej i biznesowej oraz kance arii i archiwów w społeczeństwie informacyjnym |
P6U_W | P6S_WG | P6S_WG/K |
UMIEJĘTNOŚCI – Absolwent potrafi: | ||||
K_U01 | Wykonać określone czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno-normatywne | P6U_U | P6S_UW | P6S_UW |
K_U02 | Umiejętnie korzystać z komputera, w tym z wybranego specjalistycznego oprogramowania, w sposób prawidłowy wyszukując, oceniając, selekcjonując, przetwarzając, opracowując i udostępniając informacje w języku polskim i obcym | P6U_U | P6S_UW | P6S_UW |
K_U03 | Obsługiwać wybrane systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz narzędzia informatyczne wspomagających realizację zadań kancelaryjno-archiwalnych i infobrokerskich | P6U_U | P6S_UW | P6S_UW |
K_U04 | Stosować regulacje prawne dotyczące zasad postępowania z informacją i dokumentacją | P6UJJ | P6S_UU | P6S_UW |
K_U05 | Formułować i analizować problemy badawcze z zakresu nauk historycznych, archiwistyki i zarządzania dokumentacją, dobierając potrzebne do ich rozwiązania metody, źródła oraz aparat naukowy | P6UJJ | P6S_UU | P6S_UW |
K_U06 | Wykorzystywać najnowsze i historyczne pomoce naukowe z zakresu historii, archiwistyki i zarządzania dokumentacją (podręczniki, opracowania, edycje źródeł, słowniki, encyklopedie, inwentarze, bazy danych, etc,) w celu realizacji naukowych i praktycznych zadań archiwisty i zarządcy dokumentacją | P6U_U | P6S_UW | P6S_UW |
_K07 | Komunikować się w przynajmniej jednym języku obcym nowożytnym na poziomie B2 oraz przetłumaczyć, z wykorzystaniem słownika oraz tablic gramatycznych, prosty tekst w języku łacińskim | P6UJJ | P6S_UW | P6S_UW |
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Absolwent jest gotów do: | ||||
K_K01 |
Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji oraz infobrokera, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyk zawodowych |
P6U_K |
P6S_KK P6S_KR |
P6S_KR |
K_K02 | Uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz społecznego zaangażowania na rzecz aktywnej ochrony dziedzictwa kultury | P6U_K | P6S_KO | P6S_KR |
K_K03 | Szanowania i rozumienia różnic poglądów determinowanych zróżnicowanym podłożem narodowym, etnicznym i kulturowym | P6U_K |
P6S_KK P6S_KR |
P6S_KR |
K_W05 | W zaawansowanym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych | P6U_W | P6S_WG | P6S_WG/K |
K_W06 | W zaawansowanym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki}, tj. gromadzeniem, przechowywaniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych | P6U_W | P6S_WK | P6S_WG/K |
K_U01 | Wykonać określone czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno-normatywne | P6UJJ | P6SJJW | P6S_UW |
K_K01 |
Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji oraz infobrokera, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyk zawodowych |
P6U_K |
P6S_KK P6S_KR |
P6S_KR |
Wytworzył: Aneta Wójcik
Opublikował w BIP: Aneta Wojcik
Data opublikowania: 27.03.2017 05:48