Przejdź do treści Przejdź do menu

Archiwum

Uchwała Senatu nr 4/27.03.2017

  • access_time marzec 27, 2017
  • person Aneta Wojcik
  • printer


Uchwała nr 4/27.03.2017
Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie z dnia 27 marca 2017 r.
w sprawie: utworzenia nowego kierunku studiów

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), zgodnie z § 55 ust. 1 lit. g Statutu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, , zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6-8 (Dz. U. z 2016 r., poz. 1594) Senat Uczelni postanowił, co następuje:

§1

Na Wydziale Humanistycznym tworzy się kierunek studiów I stopnia: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo – studia kończące się tytułem zawodowym licencjata, profil ogólnoakademicki
Studia będą prowadzone w obszarze nauk humanistycznych, dziedzinie nauk humanistycznych, dyscyplinach: historia, nauki o zarządzaniu.
Pierwsza rekrutacja na studia, o których mowa w ust. 1, zostanie przeprowadzona na rok akademicki 2017/2018.

§2

Określa się zakładane efekty kształcenia dla kierunku, o którym mowa w § 1.
Efekty kształcenia stanowią załącznik do niniejszej uchwały.

§3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

R e k t o r

Prof. dr hab. Kazimierz Karolczak

 

 

 

1 Nazwa kierunku: ARCHIWISTYKA ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ i INFOBROKERSTWO
2 Obszar/y kształcenia: obszar nauk humanistycznych
3 Wskazanie dziedziny nauki, do której odnoszą się kierunkowe efekty kształcenia: nauki humanistyczne
4 Nazwa dyscyplin/y z udziałem procentowym: historia 85%, nauki o zarządzaniu 15 %
5 Sylwetka absolwenta:

  • potrafi profesjonalnie wyszukiwać, oceniać. selekcjonować. przetwarzać i udostępniać informacje:
  • posiada przygotowanie do pracy w firmach brokerskich lub jako dokumentalista – researcher w mediach (prasie, radiu, telewizji) i specjalistycznych działach dokumentacyjnych różnych firm i przedsiębiorstw;
  • potrafi zbierać informacje ogólne o rynku określonych usług czy towarów;
  • posiada wiedzę, jak organizować dostęp do zewnętrznych polskich i zagranicznych źródeł elektronicznej informacji oraz funkcjonować w oparciu o programy do obsługi własnych warsztatów informacji:
  • posiada przygotowanie do pracy w serwisach internetowych, firmach zajmujących się prowadzeniem analiz, czasopismach branżowych, agencjach reklamowych,
  • jest przygotowany do podjęcia pracy urzędnika w urzędach państwowych i samorządowych wszystkich szczebli oraz archiwisty w archiwach wchodzących w skład państwowej sieci archiwalnej oraz tych spełniających funkcje archiwalne w zakresie niepaństwowego zasobu archiwalnego
  • może zarządzać kancelarią współczesną zarówno     w przedsiębiorstwie, jak i w urzędzie:
  • jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i samorządowych:
  • posiada umiejętność obsługi systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją;
  • posiada wiedzę o dokumencie tradycyjnym i elektronicznym, o zasadach gromadzenia i opracowania dokumentów współczesnych, zasadach i technikach zarządzania dokumentacją i informacją we współczesnych kancelariach;
  • posiada znajomość systemów kancelaryjnych dawnych i współczesnych;
  • ma umiejętności porządkowania i selekcji dokumentacji;
  • posiada umiejętności analizy i krytyki źródeł, orientację w literaturze przedmiotu;
  • umie odczytać dokumentację powstałą na ziemiach polskich;
  • posiada wiedzę o przebiegu procesu historycznego szczególnie w zakresie historii Polski, historii ustroju i źródłoznawstwa.

6. Cel studiów: Studia wyposażą absolwenta w wiedzę i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu archiwisty (zarówno w archiwach historycznych, jak i      bieżących) i infobrokera oraz przygotują do pracy na stanowiskach biurowych w urzędach administracji publicznej oraz w innych instytucjach sektora publicznego i prywatnego gromadzących i przetwarzających dokumentację oraz informację.
7. Kierunkowe efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów’ kształcenia dla obszaru/ów nauki:

Nazwa kierunku studiów: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo

Stopień studiów: i

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Symbol efektu kierunkowego Kierunkowe efekty kształcenia

Odniesienie do efektów kształcenia zgodnych

z Polską Ramą Kwalifikacji

Symbol charakterystyk

uniwersalnych 1 stopnia

Symbol charakterystyk II stopnia Symbol charakterystyk II stopnia dla obszaru/ów kształcenia
WIEDZA – Absolwent zna i rozumie:
W01 W zaawansowanym stopniu terminologię, przepisy prawno-normatywne oraz teorię i metodykę z zakresu archiwistyki oraz zarządzania dokumentacją w kancelariach i w archiwach bieżących i historycznych P6U_W P6S_WG P6S_WG
K_W02 Posiada wiedzę na temat tradycyjnych i elektronicznych źródeł informacji i wiedzy P6U_W P6S_WG P6S_WG
K_W03 W zaawansowanym stopniu procesy, wydarzenia, zjawiska i pojęcia z zakresu historii administracyjnej, społeczno- gospodarczej, kulturowej i politycznej potrzebne do realizacji zadań z zakresu archiwistyki P6U_W P6S_WG P6S_WG
K_W04 W zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, odczytywania oraz analizy i interpretacji różnorodnych historycznych i współczesnych źródeł informacji w zakresie potrzebnym do realizacji funkcji archiwów i zadań infobrokerskich P6U_W P6S_WG P6S_WG
K_W05 W zaawansowanym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych P6U_W P6S_WG P6S_WG/K
K_W06 W zaawansowanym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki), tj. gromadzeniem, przechowy­waniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych P6U_W P6S_WK P6S_WG/K
K_W07

Najnowsze systemy informacyjno- wyszukiwawcze, organizujące pracę ośrodków informacji naukowej i biznesowej oraz kance arii i archiwów w społeczeństwie

informacyjnym

P6U_W P6S_WG P6S_WG/K
UMIEJĘTNOŚCI – Absolwent potrafi:
K_U01 Wykonać określone czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno-normatywne P6U_U P6S_UW P6S_UW
K_U02 Umiejętnie korzystać z komputera, w tym z wybranego specjalistycznego oprogramowania, w sposób prawidłowy wyszukując, oceniając, selekcjonując, przetwarzając, opracowując i udostępniając informacje w języku polskim i obcym P6U_U P6S_UW P6S_UW
K_U03 Obsługiwać wybrane systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz narzędzia informatyczne wspomagających realizację zadań kancelaryjno-archiwalnych i infobrokerskich P6U_U P6S_UW P6S_UW
K_U04 Stosować regulacje prawne dotyczące zasad postępowania z informacją i dokumentacją P6UJJ P6S_UU P6S_UW
K_U05 Formułować i analizować problemy badawcze z zakresu nauk historycznych, archiwistyki i zarządzania dokumentacją, dobierając potrzebne do ich rozwiązania metody, źródła oraz aparat naukowy P6UJJ P6S_UU P6S_UW
K_U06 Wykorzystywać najnowsze i historyczne pomoce naukowe z zakresu historii, archiwistyki i zarządzania dokumentacją (podręczniki, opracowania, edycje źródeł, słowniki, encyklopedie, inwentarze, bazy danych, etc,) w celu realizacji naukowych i praktycznych zadań archiwisty i zarządcy dokumentacją P6U_U P6S_UW P6S_UW
_K07 Komunikować się w przynajmniej jednym języku obcym nowożytnym na poziomie B2 oraz przetłumaczyć, z wykorzystaniem słownika oraz tablic gramatycznych, prosty tekst w języku łacińskim P6UJJ P6S_UW P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – Absolwent jest gotów do:
K_K01

Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji oraz infobrokera, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyk

zawodowych

P6U_K

P6S_KK

P6S_KR

P6S_KR
K_K02 Uczestniczenia w życiu kulturalnym oraz społecznego zaangażowania na rzecz aktywnej ochrony dziedzictwa kultury P6U_K P6S_KO P6S_KR
K_K03 Szanowania i rozumienia różnic poglądów determinowanych zróżnicowanym podłożem narodowym, etnicznym i kulturowym P6U_K

P6S_KK

P6S_KR

P6S_KR
K_W05 W zaawansowanym stopniu zasady organizacji i funkcjonowania kancelarii oraz archiwów bieżących i historycznych P6U_W P6S_WG P6S_WG/K
K_W06 W zaawansowanym stopniu zasady kierujące wypełnianiem funkcji archiwów (zakres archiwistyki}, tj. gromadzeniem, przechowy­waniem, opracowywaniem i udostępnianiem materiałów archiwalnych P6U_W P6S_WK P6S_WG/K
K_U01 Wykonać określone czynności związane z pracą w kancelarii oraz w archiwum historycznym lub bieżącym wykorzystując wiedzę zdobytą w trakcie studiów oraz przepisy prawno-normatywne P6UJJ P6SJJW P6S_UW
K_K01

Odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej archiwisty i zarządcy dokumentacji oraz infobrokera, systematycznego dokształcania się oraz przestrzegania zasad etyk

zawodowych

P6U_K

P6S_KK

P6S_KR

P6S_KR

Wytworzył: Aneta Wójcik

Opublikował w BIP: Aneta Wojcik

Data opublikowania: 27.03.2017 05:48